הכל על שוקולד

אין ספק כי שוקולד מהווה את אחד ההנאות הגדולות ביותר של החיים. מהם היתרונות והחסרונות של הממתק שמכונה בעיני רבים כסם שכולנו אוהבים? על כך – בסקירה הבאה.

שוקולד: בעל סגולות בריאותיות עצומות

מי מאיתנו לא אוהב שוקולד? מדובר באחד ממוצרי הגלם האוהבים והנמכרים ביותר בעולם, והוא חוצה גילאים, מגזרים ואפילו דתות. למעשה, מחקרים רבים נערכו בשנים האחרונות לגבי ההשפעות של שוקולד לא רק מבחינת היבטים פסיכולוגיים אלא גם מבחינת התזונה. האם ידעתם כי מחקרים עדכניים שנערכו בשנים האחרונות העלו כי אכילה של שוקולד מריר פעמיים בשבוע עשוי להוריד את לחץ הדם כמו גם לתרום לבריאות המוח? זאת ועוד, לשוקולד מריר יש ריכוז גבוה של חומרים מזינים כמו סיבים, ברזל נחושת ואבץ שטובים מאוד לבריאות המוח כמו גם מאזנים את רמות הסוכר בדם – וזאת בתנאי כי מדובר באכילה מבוקרת של שוקולד. נוסף לכך, מחקרים שנערכו בארה"ב בעלו כי נשים שאכלו שוקולד מריר בזמן תקופת ההיריון הצליחו להתמודד בצורה טובה יותר עם הלחץ מאשר נשים שלא אכלו, ועל כן מדובר בחומר גלם איכותי שמעבר לכך שהוא טעים במיוחד הוא גם בעל סגולות בריאותיות חשובות לאורח חיים בריא ומאוזן. אולם, צריכה מוגברת של שוקולד עשויה להוביל לעלייה במשקל כמו גם שגשוג של חיידקים בחלל הפה, ועל כן יש לצרוך אותו במתינות.

השפעות פסיכולוגיות כתוצאה מצריכה של שוקולד

מכירות השוקולד בכל רחבי העולם כמו גם כאן בישראל נמצאים במגמת עלייה, ולא בכדי. מאז שבני המאייה אשר ע"פ ההערכות היו הראשונים להשתמש בפולי עץ הקקאו למאכל, נפתחו כאן בישראל כמו גם בעולם חנויות המתמחות בייצור שוקולד בעבודת יד לצד פתיחה של מפעלים המייצרים שוקולד להמונים. למעשה, כאן בישראל החלו עוד בשנות העשרים והשלושים לפעול מפעלים גדולים לייצור שוקולד כאשר המוכר שבהם הוא כמובן מפעל עלית הפועל עד היום. אם בעבר ייצור שוקולד היה שמור אך ורק למפעלים וליודעי דבר, כיום כל אחד ואחת מאיתנו יכולים לעבור סדנאות וללמוד אודות סודות רזי השוקולד – החל מתהליך הייצור ועד ליצירה של שוקולד בעבודת יד עם טעמים שונים ואפילו מרקמים מיוחדים. מדובר בעולם שנמצא במגמת פיתוח והתקדמות, ועל כן ע"פ ההערכות תעשיית השוקולד מגלגלת מיליארדי דולרים מדי שנה. 

סוגי שוקולד

נהוג לחלק את השוקולד לארבעה סוגים עיקריים, בהתאם לרכיבים: שוקולד מריר, שוקולד חלב, שוקולד לבן ושוקולד רובי. השוקולד הנמכר ביותר בעולם הוא השוקולד המריר שמכיל ריכוז גבוה של קקאו (מעל ל 35%) והוא נחשב לבריא יותר מבין הסוגים השונים. אחריו בדירוג ניתן למצוא את שוקולד חלב ולאח מכן את הלבן, אולם לאור התגברות התנועה הטבעונית ניתן להבחין כי יותר ויותר צרכנים מבקשים לבצע רכישה של שוקולד טבעוני. כך או כך, היכולת של כל אחד מאיתנו  לקבל את היתרונות הבריאותיים כמו גם הפסיכולוגיים הצליחה להוביל את פולי הקקאו למה שמכונה בעיני רבים כ"סם טבעי" – ולא בכדי.